Tecknartips - Material

Det har varit lite efterfrågningar om tutorials när det gäller rita porträtt. Alla gör ju på sitt sätt, men jag tänkte att jag skulle lägga upp lite tips för de som är intresserade.

 

 

Till och börja med tänkte jag lägga upp lite material, och förklara lite för er som är helt nya på området :)

 

Kan vara bra att ha när man ritar porträtt eftersom det handlar väldigt mycket om skuggning. På pennornas topp kan man se deras hårdhet. 8B, 7B 6B osv. B står i detta fallet för mjuk blyerts, och H för hård.

 

Suddi säger väl sej självt. Knådgummi (den blåa klumpen) använder jag när jag ska skapa ljusare skuggor i blyertsen och inte vill ha så hård kant som ett vanligt suddigum ger.
Stiftpennan använder jag till de mörka små partierna.

 

När man enbart ritar med skisspennorna så blir det ofta lite kornigt. Speciellt om man ritar med en mjuk. Då kan man använda en så kallad stomf och dra ut skuggorna med. Jag använder dom när jag skuggar små ytor, och vanligt hushållspapper när jag skuggar stora ytor. Man kan använda fingrarna men detta är inte att rekommendera då fettet på fingrarna kan paja allt, sen är det svårare att sudda om du gör fel.
Absolut inget man egentligen behöver ha i sitt pennskrin, men jag tycker att det är betydligt lättare att skugga stora ytor så som kinder, panna och hals med dessa pennor.

 

 

 

 

Har förberett en liten ögontutorial som kommer med tiden :)

Om ni tyckte om detta inlägget, och inte orkar skriva en kommentar, så gilla gärna på bloglovin så jag ser om det är något jag ska fortsätta med :)


Kommentarer
Ebba säger:

Tack! Jag har inte riktigt greppat vad stompf är eller vad t.ex 3B står för på en skisspenna, så tack :)

2012-01-15 | 12:47:05
Anna säger:

Kommer inte ihåg hur jag hamnade på din blogg, men fastnade gjorde jag. Är väldigt intresserad av skiss och målning och håller på en del själv. Absolut amatör! Men kul är det och är av den typen om gärna har för brott om...rita kan jag, men tips och hur man kanske egentligen ska/bör/kan gå tillväga är något jag börjat ta tag i nu just för att utvecklas och bli bättre.

Ser väldigt mycket fram emot ifall du skulle vilja lägga ner tiden och gå igenom det du nu påbörjat!!

Jag tycker du gör fantastiska arbeten och det är roligt att få följa dig!

Mvh Anna

2012-01-15 | 20:33:18
Bloggadress: http://annamin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback