Teckartips - Öga

Vad kul att det är några av er som verkar intresserade av lite tips. Det peppar mej lite mer att göra dom om jag vet att det är folk som uppskattar det, så skriv gärna vad ni tycker är bra, dåligt m.m. Och om ni utgår från mina tutorials så får ni gärna tipsa mej så jag får se era teckningar :)

Här kommer en liten tutorial hur man ritar ögon. Ska försöka förklara så gott jag kan!

 

Du börjar med att rita formen av ett öga. Tänk på att det ska ha lite samma form som en nöt. Jag brukar tycka det är lättast att börja rita med en hård penna, kanske till och med en stiftpenna. Tänk på att du inte trycker för hårt bara.

 

 

Därefter ska du göra lite hjälplinjer. Vecket ovanför ögat, en rund lins. På bilden är denna lite mer avlång eftersom jag tecknar ögat så det blickar åt vänster. Glöm nu inte det lilla partiet längst in (där min fina lilla rosa pil är)

 

 

Därefter tar du en lite mjukare penna och skuggar försiktigt på partierna som ska vara mörkare. Till exempel ovanför vecket över ögat, och runt om.

 

 

Sen tar du en stomf och suddar ut dessa skuggor så gott det går. Det ska bli väldigt mjuka skuggor.

 

 

Nu använder du stomfen som den är och använder dej av blyertsen som är på den och gör lite skuggor inne i ögat, för att få det mer levande. Om din stomf är ny så kan du använda dej av en hårdare pennor och skugga lite innan. Glöm nu inte den lilla kanten på den undre fransraden (pilen). Där låter du helt enkelt bli att skugga över huvud taget.

Nu markerar du också ut var den svarta pupillen ska sitta, och ev. ljusskuggor.

 

 

Nu är det dags att fylla i den så kallade regnbågshinnan och pupillen. Tänk på att skuggan lägger sej mest högst upp eftersom ögonlocket skymmer det. Det är oftast mörkast längst ut i hinnan. Glöm inte att lägga in ljusa skuggningar för att få mer liv i det. Detta kan du antingen göra med knådgummi/suddigum efteråt eller så låter du helt enkelt bli att fylla i det från början.

Glöm inte att fylla i de mörka partierna (pilarna) Jag brukar använda mej av en stiftpenna till detta.

 

 

Sen var det bara ögonfransarna kvar. Gör då inte bara streck utan tänk på att de är tjockare länst in och blir smalare. Speciellt om du ritar t.ex. en tjej med maskara.

 

 

 

Klart :)

Blev det bra? Skicka gärna en länk så jag får se!


Kommentarer
ida säger:

kille med maskara

2012-01-16 | 17:49:30
hej hihi säger:

Tack för hjälpen, du ritar jättefint! :D

2012-01-17 | 20:40:26
Anna säger:

TACK! Jag hoppas att du orkar och hinner klämma in fortsättning sen!! :)

Ska sätta mig en kväll sen när töserna gått och lagt sig och jag kommer till ro att rita! :)

2012-01-18 | 12:59:22
Bloggadress: http://annamin.blogg.se/
Anna säger:

Vill bara säga tack igen! Har haft lite tid nu och har ritat ögonen och jag har inte haft så brott som jag brukar :D

Jag har varit så dålig på att få till de detaljer som gör "grejen", så då blir jag bara frustrerad och ger upp...

Tack igen, ska länka se när jag lagt upp på min blogg, men batteriet på kameran va slut...

Tack, du har verkligen gett mig inspiration och hjälp att komma igång med ritadet igen!

2012-01-19 | 10:48:55
Bloggadress: http://annamin.blogg.se/
Anna säger:

Så, kamerans batteri laddat och allt är klart. Mina första "riktiga" ögon finns på bloggen :)

2012-01-19 | 14:28:36
Bloggadress: http://annamin.blogg.se/
Anonym säger:

2012-01-19 | 19:31:27
Malin säger:

Tack så mycket!! Hjälpte mig med tecknandet en hel del :D

2012-01-19 | 19:32:04
Bloggadress: http://streetlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback