Min resa :)

En liten sammanfattning på min resa till Berlin och Paris. Jag var ju borta under 10 dagar, och hade 5 dagar i varje stad. Det var underbart och jag är lite kär i båda städerna.

 

Vår resa började i Malmö där vi tog ett nattåg till Berlin. I Berlin åkte vi mest runt lite hit och dit. Eftersom deras tunnelbanesystem är så underbart då man bara stämplar biljetten utanför och sedan får åka ger en väldigt mycket frihet. Inga spärrar alltså. Jag vet inte hur många som tjuvåker men om man åker fast får man böta ganska saftigt.

Två dagar i rad åkte vi till Eberswaldestraße och fikade, gick på den största marknaden jag någonsin varit på och fotade mängder med bilder i fotoautomaterna.

På marknaden köpte jag världens finaste bok i läder. Jag känner mej lite som en Harry Potter karaktär när jag bär runt på den.

Vi var i Anne Franks kvarter och gick i trapphus som var tapetserade med klotter och graffiti. Man märker ganska snabbt att Berlin är Graffitins stad. Det finns mängder med genomarbetade målningar på husväggarna vart man än går.

Efter en stressig morgon då vi nästan fick springa för att komma i tid till Neas tatueringstid så gick vi på Zoo. Jag blev som vanligt kär i alla katt och vattendjur och Nea kunde inte koncentrera sej på så mycket mer än sin nya tatuering.

Vi kom till Paris och bodde vi i ett mysigt litet hus i Villejuif (ca. 30min från centrala Paris med Metron) Det rekommenderas varmt för den som ska åka till Paris och vill ha en hyresvärd som bjuder på ost och vin, punch och erbjuder sej att laga mat till en, såvida man gör detsamma tillbaka ;) Här kan ni boka det.

Vi fick en liten kattunge på köpet, och jag klagade då rakt inte. Saknade Gusto bara.

Vi åkte till Katakomberna. Det var en upplevelse i sej, även om jag kanske inte kan kalla den rolig. Det rekommenderas det med :)

Slappade utanför Louvren där gräset var gräsligt grönt ;D Jag som inte hade hunnit gå barfota på gräset under hela sommaren njöt minst sagt.

Satt och njöt vid Montmartre (som jag nu har fått lära mej uttala på franska av en riktig fransman ;D). Det är värt att besöka varje gång man är i Paris tycker jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback